5 tips hoe je Pilates door kunt voeren in je dagelijks leven - Pilates Premium Place

5 tips hoe je Pilates door kunt voeren in je dagelijks leven

Pilates is niet iets dat net zo lang duurt als je les of training. Pilates is een manier van bewustwording van jouw lichaam, je spieren en je ademhaling. Het is net als leren fietsen toen je nog kind was – als je het eenmaal doorhebt wordt het een tweede natuur. Om jou te helpen met het toepassen van Pilates in je dagelijks leven hebben we hier wat tips op een rijtje gezet voor je.  

Bewust ademhalen

Pilates zorgt voor een balans tussen lichaam en geest. Daar speelt je ademhaling een belangrijke rol in; het is je krachtigste tool voor ontspanning en aanspanning. Door af en toe bewust stil te staan bij je ademhaling maak je tevens je hoofd even leeg. Hierdoor kun je stress verminderen en zorgen voor een beter nachtrust.  

Omgaan met blessures

Een deel van Pilates is zo effectief mogelijk roeien met de riemen die je hebt. Zo ook het bestrijden van blessures en de klachten daarvan, maar eveneens het omgaan met die blessure in je dagelijks leven. Hoe je dit het beste doet hangt natuurlijk van jouw specifieke klachten af. Informeer eens hoe jij je klachten kunt verminderen! 

Sta- en zithouding verbeteren

Jouw core is je belangrijkste wapen in je strijd met verkeerde houdingen, bijvoorbeeld op je werk of als je voor lange tijd moet staan. We merken dat veel mensen klachten ontwikkelen nu ze vaker thuis werken en daar niet altijd beschikken over een ergonomisch bureau met bijpassende stoel. Door het beoefenen van Pilates word je bewust dát je dieper gelegen core spieren en een juiste lichaamshouding hand in hand gaan. Je gaat merken dat je bij een verkeerde sta of zithouding jezelf al snel corrigeert.   

Bewust sporten

Ook in je vrije tijd kun je rekening houden met je houding terwijl je beweegt. Fietsen, voetballen, zwemmen, golfen… wat het ook is dat je doet, bewust bezig zijn met je lichaam verkleint de kans op blessures en verhoogt daarmee het plezier dat jij eruit haalt.  

Stabilisatie en mobilisatie

Wanneer je sport doe je van tevoren rek- en strekoefeningen om spierblessures en gewrichtsproblemen te voorkomen. In Pilates noemen we deze stabilisatie- en mobilisatie-oefeningen. Je kunt deze ook buiten je sport toepassen; een hele dag achter je computer zitten is ook intensief voor je lichaam, dus af en toe even de benen strekken en weg van je scherm is dan zo gek nog niet. Probeer het ook eens!  

Pilates thuis

Pilates houdt niet op wanneer je les ten einde is of wanneer je bij ons de deur uit loopt – Pilates doe je 24/7 en helpt je zo in je dagelijks leven. Het geeft een ontspannende uitwerking en verhoogt je energiepeil: je voelt je goed! Hopelijk dragen bovenstaande tips daar aan bij. 

Menu